niedziela, 2 stycznia 2011

Łożyska

Autorem artykułu jest Piotr Kowalski



Artykuł prezentuje podstawowe informacje na temat łożysk oraz ich rodzajów.
Łożyska w dzisiejszej mechanice mają mnóstwo zastosowań. Generalnie łożyska służą do zapewnienia odpowiednich warunków pracy dla elementów maszyn i urządzeń, które poruszają się ruchem obrotowym. Najbardziej podstawowy podział łożyska to podział na łożyska ślizgowe oraz toczne.

W łożyskach ślizgowych panewka ślizga się bezpośrednio po powierzchni wału. Charakteryzują się one prostą budową, w przypadku wykonania z polimerów lub żeliwa zapewniona jest samosmarowność, stosowane przy niewielkich prędkościach. W łożyskach tocznych pomiędzy wałem a czopem umieszczone są dodatkowe elementy toczne, na przykład kulki, wałki itp. Gwarantują one tarcie toczne zamiast ślizgowego, co powoduje redukcję oporu podczas pracy. Wśród łożysk tocznych można wyróżnić kilka podstawowych rodzajów. Łożyska kulkowe zwykłe są najczęściej używane, stosuje się je dla dużych prędkości oraz możliwe jest stosowanie przy wysokich temperaturach. Łożyska kulkowe skośne są przeznaczone do przenoszenia głównie obciążeń złożonych, promieniowych i osiowych. Łożyska kulkowe wahliwe charakteryzują się swobodnym wychylaniem się pierścienia, co ogranicza możliwość uszkodzenia wału. Łożyska walcowe, jak sama nazwa wskazuje, zamiast kulek jako elementów tocznych posiadają wałki, dzięki czemu mogą przenosić duże obciążenia. Mogą występować jako jednorzędowe albo dwurzędowe. Łożyska igiełkowe są używane wtedy, gdy przenoszone obciążenia są duże, a przestrzeń łożyskowania jest mała. Łożyska stożkowe służą do przenoszenia znacznych obciążeń złożonych. Mają rozłączną budowę, co znacznie ułatwia montaż. Ostatni typ łożysk tocznych to łożyska baryłkowe. Przenoszą one obciążenia osiowe i wzdłużne o dużych wartościach.
---

Wczasy odchudzające to doskonały sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz